Fr

MEDIA

RTBF presenteert balans 2023

Donderdag 1 Februari 2024

RTBF presenteert balans 2023

De RTBF organiseerde zijn traditionele persbriefing om een tipje van de sluier op te lichten over 2024 en vooral om enkele kerncijfers van het afgelopen jaar te belichten. Die zijn veelbelovend voor de toekomst van de openbare omroep die wekelijks contact heeft met 90% van de Franstalige bevolking van 16 jaar en ouder via al zijn platformen (bron: interne crossmediale studie/Profacts). De resultaten zijn vrij gelijkmatig verdeeld over alle doelgroepen: 89% van de 16-24-jarigen, 87% van de 25-39-jarigen, 90% van de 35-plussers en 91% van de 35-plussers uit de hogere sociale groepen.
 
Deze homogeniteit varieert echter naargelang het platform: 16-24-jarigen hebben meer contact met RTBF via digitaal dan lineair (79% vs. 75%), terwijl lineair nog steeds domineert bij de bevolking ouder dan 16 in haar geheel (81% vs. 61%).
 
Voor Auvio – met 78 miljoen views in 2023 de op één na grootste streamingdienst aan Franstalige zijde, na Netflix, volgens mediadirecteur Xavier Huberland - blijft fictie de grootste bijdrage leveren aan de kijkcijfers (38 miljoen views), ruim voor sport (18 miljoen), nieuws (9 miljoen) en documentaires (4 miljoen). Ter herinnering: het platform is nu beschikbaar op 80% van de devices.
 
De RTBF wijst ook op het succes van digitaal luisteren naar live radio, een stijging van 5%, met 31,9 miljoen actieve sessies (luistersessie van meer dan 60’’). Hetzelfde geldt voor podcasts, met 10 miljoen streams of downloads (een stijging van 24%), waaronder 5,7 miljoen streams van native content.
 
De publieke omroep wees ook op het succes van zijn SoMe-strategie, met 1,4 miljard views (+4%) op zijn verschillende platformen, waaronder Instagram (280 miljoen), TikTok (191 miljoen) en YouTube (165 miljoen).
 
In hun geheel worden in-house digitale media (sites, players en apps) het meest geraadpleegd: 31'/dag. Dit vertegenwoordigt een marktaandeel van 34%, vergeleken met 21% voor RTL, 10% voor Rossel en 8% voor IPM.
 
Logischerwijs zijn er dit jaar vier hoofdthema's: nieuws (2024 is een verkiezingsjaar), sport (EK, Olympische Spelen, Ronde van Frankrijk), cultuur en evenementen. De RTBF viert de 20ste verjaardag van VivaCité en Classic21. Rode draad doorheen dit alles: de digitale ontwikkeling. Zoals reeds aangekondigd, zal de website rtbf.be (1,6 miljoen maandelijkse bezoekers) worden omgedoopt tot RTBF Actus. De eerdergenoemde URL blijft weliswaar behouden en biedt twee toegangspunten: RTBF Actus en RTBF Auvio.

copyright photo Hadrien Hanse

Archief / MEDIA