Fr

INTELLIGENCE

BAM en No-Kno meten diversiteit van Belgische advertenties

Donderdag 22 Juni 2023

BAM en No-Kno meten diversiteit van Belgische advertenties

In samenwerking met No-Kno, een data-driven start-up gespecialiseerd in D&I in marketing en employer branding, heeft BAM een barometer ontwikkeld die de sector moet helpen zijn inspanningen op het gebied van diversiteit en inclusie te vergroten.
 
De technologie van No-Kno analyseerde voor de Advertising Diversity Barometer 1.000 advertenties (tv, print en online) die sinds januari verschenen zijn en gerangschikt werden naar mediabestedingen op basis van Nielsen-gegevens. De mensen die in deze advertenties werden afgebeeld, werden gerangschikt naar leeftijd, geslacht en etnische afkoms
 
Eerste bevinding: de voorstellingen zijn nog steeds (te) traditioneel in het licht van de maatschappelijke veranderingen.
 
De resultaten stelden meer bepaald een ondervertegenwoordiging van talent vast bij de 45-plussers: die zijn goed voor 14% van de mensen die in advertenties voorkomen, terwijl die 46% van de bevolking en 53,5% van de koopkracht vertegenwoordigen. Ook vrouwelijk talent is gemiddeld jonger dan hun mannelijke tegenhangers: onder de 35 zijn de meeste mensen vrouwen; boven de 35 zijn er verhoudingsgewijs meer mannen. En boven de 55 zijn er vrijwel geen vrouwen.
 
Het is niet verrassend dat de barometer ook laat zien dat 82% van het in de advertenties vertegenwoordigde talent blank is, en wanneer de resultaten worden gewogen op basis van media-investeringen, is slechts 4% niet-blank.
 
De ambitie is om het onderzoek elk kwartaal te herhalen. De eerste volledige resultaten zijn hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE