Fr

INTELLIGENCE

CIM RAM: Joe in topvorm

Woensdag 21 Juni 2023

CIM RAM: Joe in topvorm

Het CIM publiceerde de resultaten van zijn radiostudie voor de periode januari-april 2023, een golf die qua methodologie aansluit bij de vorige, afgezien van een verandering van instituut voor het telefoongedeelte. Sinds januari wordt de CIM RAM volledig gecoördineerd door GfK.
 
Ter herinnering, het onderzoek maakt gebruik van vier rekruteringsbronnen: face-to-face (46%), CAWI (29%), RDD (14%) en het CIM MediaWatch-panel (11%); het is gebaseerd op een luisterdagboek van een week en een steekproef van ongeveer 8.000 interviews per gepubliceerde golf. Zoals gebruikelijk loopt de publicatie simultaan met de mediaplanningsgolf die in gelijke verhoudingen de golven mei-augustus 2022, september-december 2022 en januari-april 2023 combineert.
In Vlaanderen zetten de VRT-radiostations, net als hun Franstalige tegenhangers, niet hun beste prestaties neer. Radio 2 trekt nog steeds meer dan 1,1 miljoen luisteraars per dag, maar verliest toch marktaandeel. Radio 1 zakt een plaats in de ranglijst en, nog belangrijker, verliest meer dan 76.000 luisteraars; het houdt zijn bereikaandeel wel boven de 10%. StuBru, dat zijn collega heeft ingehaald, daalt ook: van 456.190 naar 433.830 luisteraars. Zelfde vaststelling voor MNM, dat volgt op Radio 1 met 10.000 luisteraars minder.
 
Aan de andere kant zijn het vooral Joe, en in mindere mate Nostalgie en Willy, die het goed doen in deze CIM-golf.
 
Nostalgie steeg van 363,00 naar bijna 375.000 luisteraars, terwijl het derde radiostation van DPG Media in de buurt van 100.000 dagelijkse luisteraars afklokt, met een record luisterduur van 210’. Joe consolideert zijn derde plaats na Qmusic - dat stabiel blijft op 753.470 luisteraars. Joe veroverde zelfs 60.000 luisteraars en bereikte er tijdens deze golf 530.000, met een luisterduur die steeg tot 234'.
 
“Joe heeft inmiddels een immense en enthousiaste fanbase verworven”, aldus channel manager Robin Vissenaekens. Die behoren tot de actieve veertigers en vijftigers op wie de radiozender mikt.
 
“De constante toename van het marktaandeel van Joe was de trend van de laatste jaren. Op de doelgroep 12+ komt het marktaandeel van Joe in de buurt van dat van Qmusic dat nog altijd stabiele en hoge cijfers optekent”, vervolgt Steve Van den Audenaerde, director audio business & on demand bij DPG Media Advertising. Op basis daarvan wijst DPG Media erop dat het voortaan de twee eerste plaatsen op de 18-54-jarigen bezet. Het gehele aanbod gaat met 4% vooruit en bereikt 1,9 miljoen luisteraars per dag en 3,2 miljoen elke week.
Aan Franstalige kant winnen de radio's van RTL Belgium elk een plaatsje in het marktaandeelklassement, ten koste van de topzenders van de RTBF: op de tweede plaats na Nostalgie steekt Contact opnieuw ViVacité voorbij, terwijl Bel RTL Classic 21 inhaalt voor de derde trede van het podium.
 
Met zijn 486.420 dagelijkse luisteraars en een gemiddelde luisterduur van 155' heeft de dolfijnradio nu een totaal marktaandeel van 14,6%. “Dit is een positief en bemoedigend signaal dat onze moderne en homogene visie vruchten afwerpt. Radio Contact bevestigt zijn status als muziekradio bij uitstek en blijft meer dan ooit leider op zijn doelgroep van 18-54 jaar”, zegt Fred Herbays, radio media director van RTL Belgium. Tegelijkertijd moet Nostalgie met zijn marktaandeel van 15% een paar luisteraars inleveren (van bijna 531.000 naar 514.500à. Ook de luistertijd werd iets ingekort en bedraagt nu 150'.
 
Een plaats lager op de ranglijst en met een marktaandeel van minder dan 13%, speelde VivaCité meer dan 30.000 luisteraars kwijt, maar had nog steeds een hoger bereik dan Contact (11,92% vs. 11,33%) en eindigt uiteindelijk heel dicht bij Nostalgie (11,99%). Bel RTL op zijn beurt ging van een kleine 432.000 naar meer dan 442.500 luisteraars; de zender verlengt zijn luisterduur ook met meer dan een kwartier per dag tot 133', goed voor een marktaandeel van 11,39%.
 
Classic 21 en La Première volgen, beide met een marktaandeel van minder dan 10% en een dalend dagelijks bereik 343.680 voor de muziekzender en 293.740 voor de generalistische die wel zijn luisterduur ziet toenemen. Ook Tipik houdt nog net een bereik van 4%. Maar hoe dan ook benadrukt de RTBF zijn status als marktleider, met elke dag bijna 1,265 miljoen luisteraars en wekelijks iets meer dan 2 miljoen.
 
Tot slot preciseren we dat NRJ zijn marktaandeel zag dalen van 6,9% naar 5,4%: terwijl de luisterduur kelderde van 134' naar 110', verloor de zender iets meer dan 10.000 luisteraars.

Archief / INTELLIGENCE