Fr

AWARDS

Effie 2023: Gold voor Delhaize, Quick en Volvo

Donderdag 5 Oktober 2023

Effie 2023: Gold voor Delhaize, Quick en Volvo

Uit de 28 finalisten selecteerde de Effie-jury 2023, voorgezeten door Aude Mayence (Delhaize), 19 laureaten: negen kregen Bronze, zeven Silver en drie Gold. De jury kende ook drie Mentions of Excellence toe.
 
De Gold vielen te beurt aan Delhaize en zijn Leeuwtjes, geactiveerd door TBWA, Mindshare en BrandBloxx. Dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat de VP Marketing & Digital van de retailer de Effie-jury voorzat. Sinds 2019 behoren Delhaize en zijn bureau immers tot de laureaten. Na het ‘Super Plus’ programma in 2021 en ‘Belhaize" in 2022 is dit de derde Gold in drie jaar tijd. Die valt deze keer te beurt aan de slimme leeuwtjes die de rekken veroveren om een antwoord te bieden op de sterke inflatie van de prijzen in de warenhuizen.
 
De andere Gold bekronen de herwonnen iconische status van Quick en diens merkplatform dat beheerd wordt door Happiness (en Havas Media tot eind dit jaar) die ook een Mention of Excellence kregen in Strategy, net zoals de slimme ‘Straat als showroom’ activatiecampagne van FamousGrey en Mindshare voor Volvo die de afwezigheid van het Autosalon in 2022 moest opvangen en ook een Mention of Excellence in Touchpoints Strategy kreeg.
 
Hun dossier is hier samengevat.
 
FamousGrey en Happiness winnen ook Silver, met respectievelijk Helan (‘Helemaal welzijn’) en het Eco Pack van Spa, in tandem met Mindshare voor de ene en Space voor de andere. TBWA vervolledigt zijn palmares met Telenet en diens partner PHD, ook geen onbekenden op het Effie-podium, en wint deze keer een Bronze met ‘From hard to reach to hard to ignore’.
 
Een Effie-palmares zonder BBDO is ondenkbaar, zoals je weet. Dit jaar neemt het bureau vier prijzen mee naar huis: een Silver voor de VDAB (‘Blind gesprongen’ met Geronimo, en drie Bronze voor Toyota (‘Hybride voor de prijs van benzine’), de Subito van de Nationale Loterij en de Pauwel Kwak van AB InBev met Epoch.
 
De andere Silver mogen mee naar huis met mortierbrigade voor ‘De tien jaar van Zalando’ met Wavemaker, Oona en UPR, DDB voor Kruidvat (‘Hoe een Nederlands promokanon de Belgische harten won’) met zijn Nederlandse collega’s, Eigen Fabrikaat, UM en Mindshare, Bonka Circus voor Decathlon (de naamsverandering in ‘nolhtaceD’) met Influo en BePublic die ook een Mention of Excellence in Sustainability kregen, en tot slot at-thetable voor de lancering van het vaste internet van Mobile Vikings met EssenceMediacom.
 
Wunderman Thompson krijgt twee Bronze: eentje voor WeWantMore en de wedstrijd van dentsu voor Cristal, de tweede voor bpost.
 
De laatste Bronze gaan naar Publicis Groupe voor AXA (‘Know we can’) met Wavemaker, Springbok voor Ethias met Space, en LDV United voor Libelle/Roularta (‘Zij aan zij’).

Voor de volledigheid moeten we ook vermelden dat er drie Mentions of Excellence hebben gewonnen: Happiness en Quick voor strategie, FamousGrey, Mindshare en Volvo voor touchpoints, en Bonka Circus en Decathlon voor duurzaamheid.
 
Bij de 19 prijzen zijn zeven keer de mediabureaus van GroupM betrokken.

Archief / AWARDS